Informații utile privind obținerea certificatului digital COVID-19  în alte state

Print Friendly, PDF & Email

Începând cu data de 13 august 2021, pentru trecerea frontierelor de stat, la nivelul țărilor UE, sunt recunoscute ca documente doveditoare ale vaccinării, trecerii prin boală și ale rezultatului negativ al unui test RT-PCR doar certificatele digitale, documente ce conțin un cod QR și care pot fi eliberate foarte ușor accesând site-ul https://vaccinare-covid.gov.ro/.

Tranzitarea frontierelor este posibilă și fără existența acestor certificate, dar cu respectarea normelor naționale de carantină din fiecare stat.

Aceste prevederi sunt stipulate în Regulamentul UE 953/2021 și sunt aplicabile doar pentru trecerea frontierei de stat, nu și pentru activitățile desfășurate în interiorul teritoriului național al României.

http://www.mae.ro/travel-conditions

În data de 19.08.2021, Comisia Europeană a adoptat trei decizii de echivalare pentru Macedonia de Nord, Turcia și Ucraina. Aceasta înseamnă că aceste țări vor fi conectate la sistemul UE și că certificatele COVID-19 emise de Macedonia de Nord, Turcia și Ucraina vor fi acceptate în UE, începând din data de 20.08.2021, în aceleași condiții ca certificatul digital COVID al UE.

În România, eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital european COVID-19 este reglementat prin Ordonanța de urgența nr. 68 din 29 iunie 2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 644 din 30 iunie 2021.

La nivel european, eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital european COVID-19  este reglementată prin Regulamentul (UE) 2021/953 al Parlamentului European și al Consiliului, din 14 iunie 2021 și prin Regulamentul (UE) 2021/954 al Parlamentului European și al Consiliului.

Cetățenii români și membrii de familie ai acestora, vaccinați cu schemă completă într-un stat membru al Uniunii Europene (UE) sau al Spațiului Economic European (SEE), care emite certificat digital european COVID-19, vor solicita eliberarea certificatului din statul în care s-au vaccinat.

Cetățenii români și membrii de familie ai acestora care sunt vaccinați cu o doză în România și cea de-a doua doză într-un alt stat sau sunt vaccinați cu schemă completă într-un stat terț/Irlanda (state membre UE care NU emit, la momentul actual, certificat digital european COVID-19), pentru obținerea certificatului trebuie să trimită pe adresa certificat-covid@ms.ro, următoarele date:

  1. Numărul de telefon;
  2. Carte de identitate/pașaport/permis de ședere după caz (în cazul membrilor de familie- pentru solicitant și pentru cetățeanul român);
  3. Dovada vaccinării;
  4. Certificatul de căsătorie – în cazul membrilor de familie precum și în cazul schimbării numelui între data vaccinării și data solicitării certificatului;
  5. Pentru minorii sub 14 ani – certificatul de naștere.

Acest proces se derulează fără probleme în toate țările Uniunii Europene. Pentru cetățenii români care întâmpină dificultăți sau probleme în procesul de generare a certificatelor în alte țări membre ale Uniunii Europene, sunt îndrumați către ambasadele sau consulatele României în statele în care s-au vaccinat și de unde vor să își genereze certificatul COVID-19.

 

ÎN ATENȚIA CETĂȚENILOR ROMÂNI ȘI A MEMBRILOR FAMILIEI ACESTORA CARE S-AU VACCINAT ÎMPOTRIVA COVID-19 ÎN MAREA BRITANIE:

Pentru emiterea certificatului digital european COVID, de către statul român, este necesară dovedirea vaccinării în Marea Britanie prin obținerea, de către solicitant, a adeverinței de vaccinare accesând următorul link:

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/covid-pass/get-your-covid-pass-letter/

sau apelând: 119 – număr valabil numai în Marea Britanie.

După obținerea adeverinței care dovedește vaccinarea, pentru a iniția procesul de obținere a certificatului digital european COVID-19, solicitantul trebuie să trimită pe adresa certificat-covid@ms.ro următoarele:

  1. Numărul de telefon;
  2. Carte de identitate/pașaport/permis de ședere după caz (în cazul membrilor familie- pentru solicitant și pentru cetățeanul român);
  3. Dovada vaccinării;
  4. Certificatul de căsătorie – în cazul membrilor de familie precum și în cazul schimbării numelui între data vaccinării/testării și data solicitării certificatului;

Pentru minorii sub 14 ani – certificatul de naștere

 

Notă:

Potrivit structurii care administrează certificatele de vaccinare, conform legislației în vigoare, sunt eligibile pentru generarea/obținerea Certificatului Digital al UE privind COVID următoarele persoane:

  • cele care au efectuat schema completă de vaccinare în România;
  • cele care au efectuat cel puțin o doză de vaccinare în România din schema completă;
  • cele care au efectuat schema completă într-un stat terț (NON-UE) și sunt cetățeni români sau membrii familiilor acestora;

Pentru cetățenii români/UE care și-au efectuat schema completă de vaccinare într-un stat membru UE, statul membru UE în cauză este obligat să emită certificatul digital. Așadar pentru cetățenii români/UE cu schemă completă efectuată în alt stat UE nu se vor introduce în RENV (conform OUG nr.68 art.4) dozele de vaccinare din schema completă (2/2 pentru vaccinurile produse de Pfizer, Moderna și AstraZeneca și 1/1 pentru vaccinul produs de Johnson & Johnson) efectuate în alt stat membru UE. Persoana poate primi a treia a doza de vaccin in Romania, dar va primi o adeverinta de vaccinare/un certificat digital cu o singura doza de vaccin. Va face dovada vaccinarii cu schema completa/ cu 3 doze folosind doua adeverinte/ certificate.

Pentru cei care au o doză de vaccin (din schema completă cu 2 doze) administrate în afara României, cu oricare din cele 5 vaccinuri recunoscute de România (a se vedea site-ul MS, http://www.ms.ro/nou-conditii-de-calatorie/), și se încadrează în prevederile legale pentru a beneficia de aceste doze introduse în RENV, persoana trebuie să solicite introducerea la certificat-covid@ms.ro sau call-centerul 0214144425.

Persoanele care se află în situațiile de mai sus NU vor fi refuzate de la vaccinarea cu doza a 2-a sau a 3-a de vaccin, dar li se va explica situația.

De preferat ar fi ca înainte de a se prezenta în centru pentru vaccinare să solicite introducerea datelor în RENV prin trimiterea documentelor care să ateste vaccinarea în alt stat, către adresa indicată și nu către adresele de suport tehnic RENV care nu au astfel de atribuții!

Pentru generarea certificatului, se accesează https://certificat-covid.gov.ro/login, iar dacă vă regăsiți în una din situațiile expuse de mai sus, persoana în cauză sau vaccinatorul va furniza următoarele documente, după caz, la adresa de mail certificat-covid@ms.ro (dacă se trimit către alte adrese de e-mail, persoanele care răspund nu pot oferi suport, neavând astfel de atribuții) :

  • Carte de identitate/pașaport/permis de ședere
  • Dovada vaccinării sau a testului pozitiv/negativ
  • Pentru minorii sub 14 ani – Certificatul de naștere sau documentul care atestă calitatea de autoritate părintească conform legii
  • Certificatul de căsătorie – în cazul schimbării numelui între data vaccinării/testarii și data solicitării certificatului.